وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: نظام رتبه‌بندی معلمان که اجرایی شد با طرح اصلی فاصله دارد و دولت باید نظام رتبه‌بندی را به مجلس بیاورد و هر سال در بودجه سنواتی، اعتباری اختصاص دهد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه «پرسشگر» با بیان اینکه برای نخستین بار در یک برنامه جامه و کلی به موضوع آموزش و پرورش پرداخته شده است، اظهار داشت: برنامه ششم توسعه در 104 بند در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که در این برنامه 22 اولویت برای کشور تعیین شده است که یکی از آنها در خصوص تعلیم و تربیت است.

وی افزود: در لایحه دولت صرفاً یک بند در خصوص آموزش و پرورش آمده بود که آن هم در خصوص واگذاری مدارس به بخش خصوصی بود.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه چند قله دارد که یکی از آن قله‌ها مربوط به آموزش و پرورش و دانشگاه است، تصریح کرد: در ماده 79 این قانون دولت مکلف شده است، برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرایی کند و تمام اقدامات این وزاتخانه باید بر اساس این سند باشد.

وی به موضوع اجرای طرح «3ـ3ـ6» پرداخت و افزود: برخی گفتند این طرحی شتابزده بوده است و من در جواب گفتم که اگر اجرایی نمی شد هیچ گاه این طرح عملیاتی نمی‌شد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم با بیان اینکه تهیه نظام رتبه‌بندی معلمان از دیگر مصوبات این لایحه بوده است، اظهار داشت: این نظام باید براساس شایستگی ها تدوین و انجام شود و این نظامی که اجرایی شد، ضمن تقدیر از آموزش و پرورش اما با طرح اصلی فاصله دارد و دولت باید نظام رتبه‌بندی را به مجلس بیاورد و هر سال در بودجه سنواتی، ارائه تخصیص کند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه با تشکیل دانشگاه فرهنگیان برای همیشه به کار بردن کلماتی همچون معلم شرکتی، قراردادی برچیده شد، تصریح کرد: در قانون ششم توسعه به‌کارگیری نیرو صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهدی رجایی قید شده است.

وی ادامه داد: چند سال گذشته سفری به روسیه داشتم، در آنجا دانشگاه فرهنگیان تشکیل شده بود و مسئولان آموزشی عنوان می کردند اگر این دانشگاه شکل نمی‌گرفت، نظام آموزشی ما منهدم می‌شد؛ در تمام دنیا دانشگاهی به نام دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم وجود دارد و با تشکیل این دانشگاه در کشور، نظام آموزشی ظرف 20 سال آینده هدفمند می شود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم با انتقاد از جذب معلم از خارج از دانشگاه فرهنگیان، گفت: برخی را با 39 سال سن استخدام کرده اند، این افرادباید 30 یا 35 سال خدمت کنند، پرسش اینجاست این افراد در چه سالی بازنشسته خواهند شد؟ در صورتی که در دانشگاه فرهنگیان جوانان 17 تا 21 ساله وارد شده اند و کاملاً با انگیزه با طراوت تا 50 و 56 سالگی خدمت کرده و حاضر به رفتن به دورترین روستا هم هستند.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه باید در آموزش و پرورش کار ریشه‌ای شود، اظهار داشت: رسم شده است که اگر از حقوق معلمان، کارگران، کشاورزان صحبت شود برخی می گویند فلانی پوپولیست هست و اگر نظام رتبه‌بندی و جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد هرم نیروی انسانی تغییر کرده و دیگر درس خوانده ریاضی و امثال آن در مقطع ابتدایی تدریس نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: در قانون ششم توسعه قید شده است که آموزش و پرورش امری حاکمیتی و مولد سرمایه اجتماعی است و واگذاری مدارس به بخش خصوصی ممنوع است.

به گزارش فارس، وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: مدارس، شرف آموزش و پرورش و حیثیت و ناموس معلمان و نظام تعلیم و تربیت است و باید بودجه این وزارتخانه در اولویت قرار گیرد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم به موضوع مقاوم سازی مدارس اشاره کرد و افزود: در مجلس هفتم 4 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره برای مدرسه سازی هزینه شد که هزاران مدرسه ساخته و چهره کشور تغییر یافت و در برنامه ششم توسعه 3 میلیارد دلار برای این منظور تخصیص داده شده است.

حاجی بابایی پرداخت، دو برابر مبلغ ذخیره شده معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان و هوشمند سازی مدارس کشور را از دیگر مصوبات برنامه ششم توسعه در آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: وزارت ارتباطات موظف شده است تمام مدارس در شهرهای زیر 20 هزار نفر را به صورت رایگان هوشمند کند.

منبع:parsnews

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

۲ thoughts on “وضعیت ناخوش نظام رتبه‌بندی معلمان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *