[ad_1]

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه طبق آخرین داده‌های بین‌المللی هم‌اکنون در سطح جهان 750 میلیون بزرگسال فاقد مهارت‌های اولیه سوادآموزی هستند، افزود: حدود 264 میلیون کودک و نوجوان نیز از تحصیل در مدرسه محروم هستند.

به گفته ایسنا، نصیری قیداری، در همایش ملی روز جهانی سوادآموزی در فضای دیجیتال با اشاره به موضوع امسال روز بین‌المللی سوادآموزی افزود: سوادآموزی در دنیای دیجیتال شعار امسال روز جهانی سوادآموزی است که نشان‌دهنده اهمیت توجه به روش‌های جدید سوادآموزی مطابق با فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی است.

او افزود: سوادآموزی و آموزش مداوم بزرگسالان، اهرم پیشرفت پایدار و رکن اصلی توانمندسازی اجتماعی محسوب می‌شود. سواد اساسی همه انسان‌ها و پایه همه آموزش‌ها و یادگیری مدام‌العمر است. از سوی دیگر سوادآموزی در تبادل دانش و در جهت پیشرفت فناوری کاربردهای روزافزونی دارد. از اینترنت تا ارسال پیام کوتاه در دسترس بودن فراوان راه‌های ارتباطی، مشارکت اجتماعی بیشتری را می‌طلبد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه طبق آخرین داده‌های بین‌المللی هم‌اکنون در سطح جهان 750 میلیون بزرگسال فاقد مهارت‌های اولیه سوادآموزی هستند، افزود: حدود 264 میلیون کودک و نوجوان نیز از تحصیل در مدرسه محروم هستند.

نصیری‌قیداری افزود: در سال 2015 بیش از نیمی از بی‌سوادان بزرگسال جهان در آسیای جنوبی بوده‌اند. شهرهای آفریقا بیش از یک‌چهارم بی‌سوادان جهان را در خود جای داده است. این بدان معناست که 75 درصد از بزرگسالان بی‌سواد در سال 2015 در این منطقه جغرافیایی بوده‌اند.

او با بیان اینکه در همین سال نرخ با سوادی بزرگسالان در مناطق آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی حدود 95 درصد و نرخ باسوادی جوانان نیز بیش از 98 درصد بوده است، افزود: در دهه‌های اخیر نرخ سوادآموزی بزرگسالان و جوانان در آفریقای لاتین و کارائیب هم رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. در بازه زمانی 2005 تا 2014 حدود 759 میلیون نفر یا به عبارت دیگر 15 درصد بزرگسالان در جهان فاقد مهارت‌های کارکردی سواد بوده‌اند که 63 درصد از این تعداد زنان بودند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه به مزایای استفاده از فناوری‌ها اشاره کرد و افزود: صرفه‌جویی در زمان، صرفه‌جویی در هزینه، ایجاد علاقه، انگیزه و جلب توجه و موقعیت‌سازی برای غیرممکن‌ها و موقعیت‌های دشوار از جمله مزایای استفاده از فناوری‌ها هستند.

نصیری قیداری با بیان اینکه اکنون در زمینه سوادآموزی در جامعه بین‌المللی نکات مهمی مطرح است، افزود: توجه به مفهوم کم سوادی به عنوان یک معضل اجتماعی، توجه به سطوح تخصصی سوادآموزی کارکردی و مهارت‌های شمارش، توجه به کاربرد مهارت‌های خواندن و نوشتن ، پاسخگویی به برنامه‌ها و نیازها از جمله تمهیدات لازم برای برنامه‌های سوادآموزی بین فرهنگی و دو زبانی در چارچوب یادگیری مادم‌العمر با نگاه ویژه به آی‌سی‌تی و فناوری‌های موبایل هستند. البته چالش اصلی در ارتباط با این فناوری‌ها این است که آنها را به گونه‌ای جهت‌بخشی کنیم که در خدمت فراگیران و جامعه و گسترده‌تر یاددهی و یادگیری باشد.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *